Gripens lördag himmave!

Min helg framstår ju nästan lite tråkig efter att ha läst Kristophers rapport, men det är jävligt skönt med en lugn helg också ibland! En lugn och skön helg med varierande väder, och varierande öl! Jag har även hunnit med SKA's Decadent och jag måste säga det att om inte Kristopher redan övertalat er att prova så är den helt fantastiskt bra med sin härliga malttyngd med komplex och underbar sötma och ovanligt fyllig och trevlig kropp för stilen... Namnet till trots är den nog nästan mer något för er som favoriserar barley wine snarare än IPA-älskaren, men alla som uppskattar ett bra öl lär tycka om den! Nåja, nu tänkte jag ju berätta lite om helgen!

Det hela började varmt och skönt ute på balkongen med Goose island Sofie. Sofie är en saison på 6,5% som är jäst med vildjäst och lagrad på vinfat med apelsinskal. Den finns i beställningssortimentet på Systembolaget, men leve
reras bara inom Stockholm. Vi Skåningar och ni andra norrlänningar ute på slätten får hoppas på att hitta en vänlig själ som kan förse oss med ett par flaskor (Stort tack Anton!).

Etiketten må vara halvsunkig, men det är verkligen inte innehållet! Sofie är väldigt torr och lätt i kroppen med livlig kolsyra, verkligen uppfriskande och trevlig! Den har gott om apelsin och andra citrustoner i båd
e doft och smak, och på tungan får citrusen trängas med peppriga toner, vinfat och lite jäst. Riktigt trevlig och frisk med mycket apelsin och trevlig torr karaktär, ett perfekt balkongöl!

Sedan blev det dags för något helt annat, det var lite småkyligt och balkongutsikten ersattes med en film och de skrangliga möblerna av soffan. Det friska ölet skulle såklart också bytas ut, men mot vad? Något värmande tänkte jag. Hö
r och häpna, jag var inte sugen på stout! Så fort jag såg flaskan var det uppenbart för mig att Kuhnhenns Fourth dementia skulle öppnas. Denna flaskan köpte jag på Ölbutikken i Köpenhamn för en tid sedan, tyvärr är de slut i nuläget men vi får hoppas fler av denna och många andra av Kuhnhenn som gör många riktigt häftiga öl. Fourth dementia, eller 4D som det förkortas, är en old ale på 13,5% och den beskrivs som väldigt maltig och komplex. Kuhnhenn rekommenderar minst fyra månaders lagring, och min flaska är från 2011 så det har vi ju uppnått. (Flaskan är slängd och jag glömde när den är buteljerad, men det är hur som helst minst 8 månader nu.

Fourth dementia sätter verkligen malten i fokus med en fantastiskt trevlig doft med kola och
mycket karamellmalt. Smaken är av gammaldags kola, lite lätt chokladig, viss örtig humle och en lagom alkoholkyss på slutet för att rensa sötman. Den känns kanske lite ung på något vis, som att alkoholen kunde komma att integreras lite bättre, men den är riktigt bra och vid tillfället den dricks på så är det ganska trevligt med lite värmande spritighet. Den bourbonfatlsagrade varianten av det här ölet lockar, minst sagt...!

När jag nu tänker efter, så vore det kanske ändå synd att klaga!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd