Inkokta tomater á la Camilla Plum

Då är vi vid den där tidpunkten på året igen. Tiden då man lägger in saker till höger och vänster, och det är något jag tycker är jävligt roligt. Häromdagen la jag in gurka, precis som jag gjorde förra året. Hemgjord inlagd gurka är alltid suveränt gott till klassisk husmanskost som biff med lök och kålpudding, och dessutom jättelätt att göra.

Men utöver gurkan tänkte jag prova något annat, och när jag läste Öhmans Mat & Vin häromdagen så blev jag jävligt inspirerad att göra Camilla Plums Inkokta Tomater. Det är svårt att motstå recept av Camilla Plum, alla som sett hennes matlagningsprogram vet vad jag talar om. Så jävla häftig tant, måste besöka hennes gård snart. Så jag tog med mig tjejen på en cykeltur över dagen, och sen på vägen hem stannade vi till i mataffären och köpte på oss tomater i flertalet olika former och sorter. Gula, orange, röda, plommon, tigrella, cocktail, gröna, ja fan vet allt.


Receptet är väldigt enkelt, det tar en stund att göra men det är det värt. Du börjar med att sterilisera burkar, om du inte redan har gjort det, genom att ställa dom med en liten slurk vatten på ungefär 125 grader i ugnen i en halvtimme ungefär. Locken/plastringarna brukar jag slänga i kokande vatten i 10 minuter ungefär, jag har läst någonstans att det är rätt. Om det är sant eller inte kan någon som läser detta gärna få berätta för mig.

När du tagit ut burkarna så kan du sänka värmen på ugnen till 110-120 grader ungefär, det är så varmt det ska vara när tomaterna sen ska in. Under tiden burkarna och locken svalnar så rengör och halverar du dina halvstora tomater och skivar de stora, de minsta kan vara hela. Blanda friskt när det gäller färger och varianter, det blir bara snyggare och kul med variation.


När du gjort det så trycker du ner rätt så många tomater i varje burk som du varvar med örter, jag använde färska lagerblad från min lagerbladsplanta jag har i köket och basilikan som alltid står här och blir vissen, (denna gången var den dock ganska nyinköpt och fin) och halverade vitlökar. Man kan ta vitlöksklyftor också men det är mycket snyggare och mer intensiv smak om du helt enkelt skivar en hel vitlök. Jag använde, likt Öhman, färsk vitlök. Det ska vara hårt packat och inte så mycket luft kvar.

När du känner att det är hårt packat och ser stiligt ut med allt innehåll så tar du en rejäl nypa flingsalt ovanpå och sen häller du på en hel del olivolja. Jag tog så att två tredjedelar av tomaterna simmade i olivolja ungefär. Om du använder patentburkar så kan du stänga dom helt, och om du använder burkar med vanligt lock så skruvar du på det väldigt lätt, bara precis när det tar emot.

In med burkarna i ugnen och låt dom stå där tills det kokar, det tar lite mer än en timme ungefär, kanske upp till en och en halv. Håll koll på dom lite då och då helt enkelt. När det bubblar och tomaterna ser kokta ut så stänger du av värmen och tar ut burkarna. Patentburken kan du låta behålla locket på och de andra burkarna kan du skruva av och låta ånga av sig lite. Ta det försiktigt bara, det kan vara tryck i burken så det svämmar över lite. Därefter sätter du helt enkelt in dom på eftervärmen ett tag och sen kan dom stå rumstempererat någon timme till efter det innan sätter in den i kylen.


Vad använder man nu detta till då? Tja, jag tänkte ha det som tillbehör när man äter grytor, pasta och annat och det verkar det fungera jävligt bra till! Hade det till lite pasta och köttfärssås häromdagen och det blev riktigt gott måste jag säga. Olivolja funkar ju som alla vet kanon till pasta, och när man sen får den friska tomatsmaken ihop med lagerbladet och vitlöken så blir det ett klockrent tillbehör. Kan även användas som bas i tomatsåser och dylikt om man vill det.

Riktigt kul och enkelt! Snart lägger jag nog in något annat, då kommer det upp fler recept här. Nästa blir kanske svenska små knipperödbetor, eller kanske chili. Jag tror att det blir chili, jag har ett grymt recept på det som jag är riktigt sugen på just nu. Ja, chili blir det nog.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd