The Pacific Northwest del 5 - Öl i Missoula, Montana

Pigga och glada vaknade vi i Wenatchee och intog kanske den sötaste frukosten jag någonsin fått i mig.. Om det är något en resa till USA inte är så är det en hälsoresa. Höga på socker och taggade till tusen var det nu dags att köra genom Montana, något jag sett fram emot länge!

Detta blev en av de längsta sträckorna vi kom att köra under hela resan, men med den fantastiska natur man upplever när man kör genom skogar, slätter och berg i norra USA så går tiden snabbare än vad man kan tro. Ett kaffestopp i Spokane som var en rätt trevlig stad och även sista anhalten i Washington för oss, sen raka vägen mot Missoula, Montana!

Vi kom fram på eftermiddagen och bestämde oss för att käka något direkt, sockret från frukosten hade väl börjat avta antar jag. En riktigt grym burgare och löjliga mängder pommes frites på Five Guys blev det innan vi körde tillbaka lite grann och kollade in Big Sky Brewing.

Nu kommer vi till det här med state laws som är så lustigt, och väldigt ovant för oss svenskar. Jag kommer inte ihåg de exakta siffrorna men vi fick förklarat för oss att när ett bryggeri är för stort får dom inte lov att servera öl mot betalning, och exakt så var fallet på Big Sky. Här kunde man få några smakprover på ölen och sen fick det vara nog, så det var massor av folk här som gick in och drack sina smakprover, sen köpte dom varsitt sexpack och satte sig utanför i solen och chillade. Rätt soft, men jäkligt märkligt.

Då Big Sky ligger lite utanför stan köpte jag bara med mig ett par öl och sen körde vi in till Missoula igen för att hitta hotell och dricka mer öl.

Första stoppet blev Draught Works som var ett av dom absolut bästa och trevligaste bryggerierna vi besökte på hela resan. Stor, luftig lokal med stor uteservering, en trubadur som underhöll folket inomhus och grymt trevlig och informativ barpersonal.. Och riktigt bra öl dessutom. Framförallt duktiga på IPAs och fruktiga öl, drack bland annat en helt fantastisk tropisk IPA, Pineapple Express.

Och här kommer vi till ytterligare en state law. Som mindre bryggeri får man bara servera max tre pints öl per person. För att hålla koll på detta får man när man beställer första ölen en kupong där man skriver sitt namn och bartendern kryssar i hur många öl man druckit, och när man druckit sin kvot får man snällt gå vidare eller dricka vatten helt enkelt. Detta gäller dock bara bryggerier, på barer kan du dricka hur mycket du vill.

Här satt vi kvar och mös i solen en stund och lyckades lokalisera ett ganska billigt hotell vid Clark Fork River som går genom stan, och med gångavstånd till flera bryggerier dessutom.. Incheckade och klara traskade vi knappt två kvarter bort till Imagine Nation, ett litet bryggeri beläget precis intill floden.

Väl inne var det inte jättemycket folk men ändå full rulle på ett helt jazzband som stod och jammade ganska intensivt i hörnet. Lite hög ljudvolym blev det nog egentligen men det hela kändes så pass bisarrt att det inte gjorde något.

Vi slog oss ner på den lugna uteserveringen och hann med vars två öl innan stängning. Precis som i Seattle stänger bryggerierna förhållandevis tidigt under vardagarna, redan vid 19-tiden i vissa fall.

När vi började känna oss klarar gick vi en kort promenix ner till stan där vi fann Tamarack Brewing, en betydligt större restaurang än tidigare besökta i Missoula.  Det fanns en stor restaurangdel men då vi blev ganska sprängmätta när vi åt vår egen vikt i pommes frites på Five Guys flera timmar tidigare bestämde vi oss för att sitta i baren och ta något mindre bara.

Rätt schyssta öl här över lag, sänkte ett par pale ales till en tallrik spicy cajun shrimp och kollade när Chile spöade Mexiko i Copa America. Väldigt trevlig personal även här. Dom är ju trevliga över lag, amerikanare.. Framförallt när man kommer ut lite landsbygden.

Klockan tickade på och det började bli dags att gå tillbaka till hotellet, men först en öl på The Rhino som ligger tvärs över gatan från Tamarack.

The Rhino är en rätt stor pub med en jäkla massa fatöl av blandad kvalitet, kändes riktigt 'local'.. Ett ställe man nog kan hänga på en hel kväll och bara kolla på folk typ. Något man stoltserade med var 'beers from around the world' där man bland annat fann dansk Elefantøl, samtidigt som det bredvid den var en kran med superfärsk lokal IPA. Blandad kvalitet på ölen som sagt.

Nåväl, nu kallade sängen så vi strosade tillbaka till hotellet i den ljumma junikvällen till ljudet av den porlande floden bredvid oss, hur klyschigt det än låter.

Montana är precis så vackert som man tror.

Kommentarer

Gyllenbock sa…
Vore kul att besöka Montana trots de något udda delstatslagarna. Det är många som inte har koll på att alkohollagarna ibland är hårdare på vissa ställen i USA än i Sverige. Amerikanska frukostar är smått hopplösa men goda. Trevlig resa att läsa om.
Fredrik sa…
Har själv varit på Big Sky Brewing, bra öl mindre bra mat. Om du forsätter din resa norrut i Montana så kan jag rekommendera The Great Northern Brewing Company i White fish.
Kristopher sa…
Gyllenbock - Jag kan inget annat än rekommendera att man besöker Montana. Det är en fantastiskt härlig men väldigt stor stat så bil är nog att föredra att ta sig runt med även om jag vet att du har en förkärlek för flyg :) Och jag håller med helt i det här med alkohollagarna, många stater har oväntat krångliga bestämmelser.

Fredrik - Vi stannade som sagt bara till på Big Sky och köpte med ett par öl därifrån, käkade nere i stan senare istället. Great Northern var med på min lista ifall vi tog en så pass stor avstickare men det blev aldrig så, vi fortsatte härefter mot Bozeman istället.

Populära inlägg i den här bloggen