The Pacific Northwest del 7 - Gardiner, Yellowstone, Boise

Efter ett par dagar i Montana var det nu dags att bege sig söderut en liten bit, mot Yellowstone! Efter att ha intagit ytterligare en söt frukost på hotellet (med en japansk dam vid bordet bredvid som var mer högljudd i sitt smaskande än jag någonsin erfarit tidigare) satte vi kurs mot nationalparken med ett stopp i den väldigt mysiga småstaden Gardiner precis norr om den norra infarten till Yellowstone.

Vi tog en snabb lunch i Gardiner, kycklingmacka för frugan och bisonburgare för mig, innan vi körde vidare. Rätt gott kött, påminner så klart om nöt men med en något "vildare" smak. Efter detta spenderade vi hela dagen i Nationalparken som sagt och då det är kanske inte så våldsamt intressant för er att sitta och läsa om svaveldoftande hål i marken, geysers och watikihjortar så bjuder jag på ett par bilder innan vi går vidare.

Vi spenderade natten i Idaho Falls som ligger precis öster om Yellowstone, och då vi redan ätit varsin burgare på Wendys på vägen var det bara att gå och lägga sig så fort vi hittat ett hotell.

Dagen därpå kom vi igång rätt så tidigt och lullade runt på Walmart i någon timme innan vi körde till Blackfoot för en av resans absoluta höjdpukter - Idaho Potato Museum!

Ja, det är precis så mäktigt som det låter. Potatisens historia, både i världen och i USA, odlingsmetoder, rekord, trivia och gud vet allt.. Definitivt ett måste om ni är i närheten!

Efter Blackfoot hade vi ungefär tre timmars körning till Boise som är huvudstad och största stad i Idaho med sina runt 600 000 invånare (medräknat förorter).

Mycket större stad än de vi besökt på flera dagar, fick genast en "storstadskänsla" i jämförelse. Vi kryssade genom eftermiddagsrusningen och hittade en parkeringsplats på andra sidan gatan från första bryggeriet vi besökte i stan, Woodland Empire!

Så jäkla skönt ställe! Stor och snygg lokal, väldigt luftigt och svalt (en av de varmaste dagarna under resan, solen stekte på rätt bra). 16 öl på fat varav 12 av dessa var deras egna om jag minns rätt, och fyra gästöl.

Jag började med ett stort glas Les Bois, en fantastiskt fräsch saison i klassisk vallonsk tappning. Helt perfekt törstsläckare i värmen. Vidare provade vi även ett par berliner weisses som också var riktigt bra, havrestouten Electric Warrior och deras flaggskepp City of Trees IPA.. Samtliga mer än godkända, definitivt ett av de bästa bryggerierna vi besökte under hela resan!

Efter att ha verkligen njutit av Woodland Empire en stund började det kurra i magarna och tyvärr fanns det ingen mat här så vi traskade istället bort till Bittercreek Alehouse beläget mitt i stan några kvarter bort.

Stor restaurang med väldigt stort utbud av fatöl, mycket lokalt vilket är kul så klart! Då värmen började avta något slog vi oss ner på uteserveringen och jag tog mig en flight och en Reuben sandwich medan frugan som var designated driver klapp ett glas kombucha och halloumitacos, riktigt nöjda båda två! Rekommenderas varmt om ni befinner er i stan.

Mätta och belåtna gick vi några kvarter åt andra hållet och fortsatte ner till Boise Brewing Co, ett ganska stort bryggeri som höll helt okej kvalitet på ölen. Inget att skriva hem om kanske men kul att ha besökt. Bäst var deras cream ale på nitro, riktigt krämig och blommig. Finfint.

Här efter var min tanke att besöka Barbarian Brewing som jag fick rekommenderat så vi körde upp mot bryggeriet som ligger i ett lite mer industriellt område en bit utanför innerstan, bara för att mötas av stängda dörrar. Tydligen var det semesterstängt (om jag minns rätt, för det ska egentligen vara öppet alla dagar i veckan).

Vi vände på bilen och gled tillbaka några kvarter och hamnade istället på Bella Brewing, ett litet lokalt bryggeri i samma område.

Litet bryggeri som sagt, plats för ett 30-tal personer gissar jag, exkluderat uteserveringen. Nio öl på fat, gratis popcorn och simhopp på TV. Drack bland annat deras Wot's it 2 Ya?! IPA som var riktigt färsk och fin och Mahalo Melon, en wit med vattenmelon. Båda smarriga!

Efter att ha suttit här en stund och samlat kraft styrde vi bilen mot Bend, Oregon. Denna kvällen blev betydligt längre än vi förväntat oss då det var den enda natten vi inte lyckades hitta ett hotell längst vägen. Vi har aldrig haft problem med det tidigare, man kör alltid genom en massa småhålor med billiga hotell och motels men inte denna gången.. Vi körde så länge vi orkade och stannade sen på en ställplats för husbilar och somnade för natten. Vi körde för övrigt förbi ett ställe vid namn "Bates Motel" med en trasig neonskylt, lagom spooky..