Westbrook Mexican Cake

I brist på annat så avslutar vi denna arbetsveckan med en recension tycker jag. Denna ölen har inget som helst att göra med påsken eller något annat, men den var god så varför inte? 

Westbrook är ett bryggeri från Mt. Pleasant, South Carolina, som introducerades på den svenska och danska marknaden förra året om jag inte minns helt fel. Den första Westbrook-ölen jag provade var deras vanliga IPA som finns runt om i landet på våra Bishops Arms bland annat, och den var kanon. Sen när dom dessutom fanns på Copenhagen Beer Celebration så kom möjligheten att prova ännu fler, och deras kaffeversion av ölen jag recenserar idag var en av festivalens bästa.

Vi har dessutom fått se ännu mer av Westbrook på sistonde då allas våra favoriter Brill & Co började importera dom i samma veva. Denna flaskan jag klämde igår köpte jag i Köpenhamn i somras, där brukar man ofta kunna finna några Westbrook lite här och var och dom allra flesta är helt klart värda ett köp. Men om du inte har tid och möjlighet att åka över till den danska huvudstaden så har Brill just nu tre av deras produkter inne, varav en av dom kan beställas som styckplock (Brett & No Mices, riktigt bra brettad öl). 

Men nu till ölen! Saxat från hemsidan;
"Happy birthday to us! To celebrate our first year as a brewery we brewed a serious imperial stout and aged it on cocoa nibs, vanilla beans, cinnamon sticks, and fresh habanero peppers. This is the first offering in our annual Anniversary series. Here’s to many more!"


Ölen är mörk, mörk, mörk med lite rödbrunt skimmer, inte helt svart som många andra imperial stouts. Stort fint brunt skum.

Doftar bränt socker, kanel, kryddpeppar, mörk choklad, vanilj och soja. En ganska stickig och kryddig doft, även förhållandevis tung, men den skiljer sig ändå en hel del från andra imperial stouts.. Svårt att sätta fingret på, men framförallt är den ganska kryddig. Hade nästan kunnat vara lagrad på romfat med den här doften.

Munkänslan är kittlande med miljontals små bubblor som virvlar runt smakerna i munnen. Vanilj, mörk sirap, kanel, lakrits, bitterheten från kallt kaffe och en fin och väl avvägd efterhetta från habaneron. Vi provade som sagt kaffevarianten på CBC förra året och den var helt sagolik, och jag måste säga att denna inte är långt ifrån. I skrivande stund har den lite mer än ett år på nacken och den är helt suverän. Mjuk, kryddig, het och jävligt god. 

Jag kan tänka mig att den blir mer vinös efter ytterligare ett par års lagring, men om man gillar kryddiga stouts så är det helt rätt att öppna den nu. Grymt bra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd