Aecht Schlenkerla Urbock / En kärleksförklaring till Bamberg och dess rököl

När jag för ett par veckor sen recenserade Mikkeller / Stillwater Rauchstar så raljerade jag även lite kring hur bra jag tycker att Aecht Schlenkerla Urbock är, och när jag var i Köpenhamn i helgen så stod där ett gäng flaskor på Ölbutikken och bara väntade på mig. Jag högg ett par direkt och kände mig så jävla nöjd. För detta mina vänner, är fan ta mig kärlek på flaska. 

Ända sen jag provade på den, i min mening, fantastiska Aecht Schlenkerla Märzen som finns på Systembolaget så har jag haft en förkärlek för rököl, och den har bara växt sig starkare och starkare hela tiden. Därför är det ganska givet att en av höjdpunkterna hittills i mina öläventyr var förra sommaren då jag och tjejen besökte Bamberg, även känt som rökölens huvudstad och ursprung. Det är även ett av dom resmål vi besökt jag verkligen längtar som mest tillbaka till.

Bamberg är en otroligt mysig liten stad på runt 70 000 invånare som ligger ett par mil ovanför Nürnberg i södra Tyskland. Som jag har förstått det så är det en av de tyska städerna som fick minst stryk under andra världskriget och därför har kvar så mycket gamla byggnader och vackra omgivningar. För vackert är det. Åh. Som en liten sagostad någonstans långt, långt ute i skogen. Och öl kan dom göra, ja jävlar. I själva Bamberg finns inte mindre än 9 privata bryggerier, men i området Franken som Bamberg ligger i finns det över 300 (!) stycken vilket gör det till världens nionde bryggeritätaste område.

Precis som de flesta tyska bryggerier så görs det pilsner, lager, weissbier, doppelbock och så vidare, men det är rökölen som är Bambergs specialitet, och Aecht Schlenkerla är antagligen den kändaste av dom Bambergska ölen. Brauerei Heller heter bryggeriet officiellt förresten, Schlenkerla är den urgamla puben (med anor ända bak till 1300-talet) som ligger inne i Bamberg som ölen är döpt efter.. Vilken fantastisk ölhistoria detta landet har alltså. Man gör inte så många öl, åtta stycken finns registrerade på ratebeer.com, men dom som finns är något utöver det vanliga. 

Idag gör jag ett försök att recensera deras höst-/vinteröl Urbock på 6,5% som tappas och serveras under Oktober - December. Det brukar hitta hit ett par fat till Sverige också, så håll koll på din lokala Bishops eller vem det nu är som håller dig med bra öl. Detta är också ett av mina absoluta favoritöl för den delen, jag vet inte många som är i närheten av att vara lika bra. Aja, till recensionen!


Ölen är djupt mahognyfärgad med ett rött skimmer när man håller den mot ljuset. Skummet är stort, kompakt, krämigt och vackert. 

Doften är jävligt tung, maltig och bjuder på lägereldsrök, torkat kött, nötter, brända löv och lite honung. Sötman finns där och gifter sig så otroligt vackert med rökigheten.

Munkänslan är len, stickig, lättdrucken och fyllig samtidigt. Smakerna bara virvlar runt och sköljer över en i vågor. Först väldigt sött och maltigt, sen kommer rök- och charktonerna för att sen avslutas så småningom med en lång, lång bitterhet som närmast kan liknas vid mörkt choklad med väldigt hög kakaohalt. När man har tagit en stooor klunk så ligger den magiska smaken av rökt malt kvar i strupen och letar sig upp till näsa och tunga under varje andetag. Helt otrolig öl. Helt otroligt. 

Nu ska jag bara tjata på min blivande fru att vi ska åka tillbaka till Bamberg igen. Och om jag ska vara ärlig så tror jag inte att hon är särskilt svår för det..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd