Amager Bryghus / Mikkeller Hr Frederiksen Væsel Brunch

Nu är det snart tre år sedan startade jag Kornmalt & Humlekottar. Den 2/3 för att vara exakt, år 2011. Ölintresset var fortfarande väldigt ungt och jag hade väl över lag rätt så dålig koll kan jag erkänna helt utan att skämmas. Dock har det sedan dess runnit en hel del öl under broarna, därför kunde jag inte låta bli att skaffa mig ett par flaskor av Amager Bryghus collab med Mikkeller som släpptes på Systembolaget den 1/3 2011. Hr Frederiksen Væsel Brunch heter den, och varför ville jag åt den undrar ni? 

Jo, för det var en av dom första ölen jag recenserade här på bloggen, och därför kan det vara rätt roligt och se vad jag tycker om ölen nu. Jag menar, under tre år av ganska intensivt öldrickande och nördande så breddas perspektiven en hel del, smaklökarna tränas och referenspunkterna blir bara fler och fler. Nu är ölen förvisso lagrad och smakar med allra största säkerhet inte som den gjorde för tre år sedan, men ändå!


Ölen är svart som natten med lite brunt skimmer när man håller upp den mot ljuset. Skummet är tjockt och beige men försvinner ganska fort.

Kaffe, kaffe, kaffe! Ja, doften bjuder på en hel del kaffe. Utöver det så finner vi även läder, tobak, riktigt bitter mörk choklad och aska. Helt klart en avrundad, lite vinös och trevlig doft.

Smaken följer doften och bjuder på en hel del kaffe, men också kakaopulver, övermogna röda vinbär, aska, lite jordiga toner och lite Coca Cola. Det är mjukt och avrundat, inget som sticker ut, fint balanserat och en lång, bitter eftersmak. Alkoholen värmer gott på väg ner mot magen. 

För tre år sedan gav jag denna ölen 7/10 vilket väl är ett rätt bra betyg. Nuförtiden ger jag inte sifferbetyg, men om jag skulle göra det så tycker jag helt klart att den är värd högre än så. Riktigt gott är det och jag är glad att jag har några flaskor till. Om den har peakat eller inte vågar jag inte svara på, men den är jäkligt god som den är nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd