En alldeles för sen återblick på det gångna året

Ja, som ni kanske märkt så är aktiviteten här på bloggen rätt så låg. Jag har helt enkelt inte haft inspiration att skriva något ordentligt på länge, och eftersom jag är av uppfattningen att om man inte kan skriva nåt ordentligt så är det bättre att strunta i det, så har jag valt att inte skriva något. Dels så jobbar jag en hel del och har lite annat på gång här i livet som gör att jag inte har tid och ork att skriva som jag brukar. Jag tror och hoppas att det är något som kommer få ändring så småningom, men tills dess så är det full aktivitet på facebooksidan, så glid in där om ni inte redan "gillar".

Men nu till topic. År 2013 är avslutat sedan 1½ månad tillbaka och jag har äntligen fått tummen loss att skriva lite. Det var ett bra år, ölmässigt. Både för mig personligen och för ölsverige och världen över lag tycker jag. Många toppar och få dalar, så att säga. Men vi kan väl göra på enklaste sätt och börja från början!

Januari: För mig en vit månad. Inget jag kommer att göra i år, dock har jag dragit ner en hel del på alkoholkonsumtionen över lag och det är inte helt tokigt faktiskt. Jag uppskattar ölen och det där glaset whiskey eller en cocktail lite mer nu när jag dricker det mer sällan. Det är så klart också en anledning till att bloggen inte är lika aktiv. Men som sagt, en vit månad som nog inte var så intressant för någon annan än mig själv. 

Februari: Årets andra månad började med en rivstart i form utav en weekend i Stockholm för att fira Manker och M2, liksom jag gjorde även i år (fan det börjar bli repetativt det här). Utöver det så släppte Malmö Brygghus för första gången sin riktigt grymma DIPA Hop Man som för övrigt gjorts i en ny purfärsk batch och finns på brygghuset i skrivande stund. Månaden avslutades med en köttbullekväll hos Mange, något som kommer att göras om i en mycket snar framtid. 


Mars: Det här var en bra månad! Det allra största som hände var också en av årets största händelser, öppningen av Mikkeller & Friends i Köpenhamn, en av världens bästa ölbarer. Jag har helt tappat räkningen på hur många gånger jag varit där sen öppningen, men det har blivit lite som ett andra hem när man är i den danska huvudstaden. Utöver det påbörjade jag min (nu vilande) återkommande Mjödmåndag och jag och pappa Balder medverkade i Sveriges Bryggradio.


April: Årets fjärde månad innehöll framförallt en weekend med frugan i Hamburg. En charmig stad som jag lite då och då längtar tillbaka till. God mat, god öl och skön atmosfär. Väldigt smidig att ta sig till om man bor i Skåne dessutom då det endast tar 4-5 timmar att köra ner. Helt klart värt det!


Maj: Här hände det grejer! Maj inleddes med pompa och ståt i form utav ölfestival. Inte vilken som helst heller utan Copenhagen Beer Celebration. Att kalla det för en jävligt bra festival är nog ett understatement, och min plats där är given i år igen. Jag kommer liksom förra året att gå på lördagens båda pass. Samma helg hände också något stort i Malmö, nämligen att Hamnmästaren slog upp portarna för första gången! Utan tvekan en av Sveriges bästa ölbarer. 


Sist, men inte minst, så lämnade jag Maj månad som en gift man. Jag och min vackra fru gifte oss den 18 Maj och är bara lyckligare och lyckligare för var dag som går. Vi både med en tur genom landet som avslutades i Stockholm (dels för att kolla in då nyöppnade Brewdog Bar, dels för att prova den nya batchen Cantillon Soleil de Minuit och dels för att ha det så jäkla trevligt vi bara kunde), och även en längre bröllopsweekend till underbara Barcelona. Årets bästa månad? Ja, jag tror det.


Juni: Semestern över och åter till jobbet. Jag började gräva lite i det amerikanska whiskey-träsket i form utav bourbon och rågwhiskey. Jag var även med på en provning där vi drack den dittills äldsta ölen jag druckit, In de Oude Pruin 1940


Juli: Detta var nog en av dom mest händelselösa månaderna under året. Mest jobb och sporadiskt öldrickande. 

Augusti: Månad nummer åtta inleddes med Brekeriet Bar! Det var en riktigt trevlig tillställning som kommer att upprepas ute i lilla Djurslöv. Jag har själv varit där ute och kikat ganska nyligen och sett hur bröderna Brett bygger ut bryggeriet och nu finns där riktig potential till att bli grymma ölfester. Det ser vi fram emot! Ett par Köpenhamnsbesök hanns också med vill jag minnas.


September: I fotspåren av gammal öl får vi här lite mer än 40 år bak i tiden och provar McEwans 1895, en öl som legat på havsbotten dom senaste 100 åren och definitivt var mer häftig än bra. Men häftigt var det, och tack som fan igen till Mange som bjöd in mig till denna relik. En liten öltripp till Gripens stuga på Österlen hann vi också med, där vi provade några av årets bästa öl.


Oktober: Månadsskiftet September - Oktober betyder för många att man tar sig till Stockholm och går på SBWF. Det blev inget sånt för mig 2013 utan jag tog med mig frugan och åkte ner till Berlin för att dricka öl där istället. Ingen ölfestival eller så, men likväl en fantastisk stad som fler borde upptäcka. Utöver Berlin blev det en gästkrönika hos Manker och lite mer sporadiskt öldrickande.


November: En ganska lugn månad även här. MFF blev åter igen svenska mästare så det var vi inne och firade naturligtvis, och i slutet av månaden var det födelsedagsfest på Malmö Brygghus. Manker vara nere för festen som vi sedan avslutade hemma hos mig med diverse fyllesvammel på natten. Kan vara årets bästa inlägg.


December: Årets sista månad innebar mestadels jobb för min del. Jobbar man i frukt- och gröntbranschen så är veckorna innan jul några av årets absolut största. Jag hann så klart med en massa julöl men det var inte så mycket som stack ut, bortsett från att vi fick ett gäng jävligt bra julöl under 2013. En bra, uppåtgående trend som jag hoppas fortsätter i samma riktning. Året avslutades som sig bör sedan med en dunderölprovning i Helsingborg som jag anslöt till ganska sent. Dock fick jag prova den stora pjäsen för kvällen, den fantastiska Bass Kings Ale 1902.

Snipp, snapp, snut, så var året slut! Nu blickar vi framåt mot de återstående 10½ månad av 2014. Och i år kommer det hända många bra saker, både i mitt eget liv och i resten av ölvärlden. Det lovar jag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd