Två julöl från Electric Nurse

Electric Nurse från Göteborg är ett litet flygande bryggeri / "ölmärke" beståndes av Peter Robertsson och Ida Engström från företaget Brewtrade. Om jag inte minns helt fel så brygger dom hos Dugges nu, men har för avsikt att en dag köpa eget. De flesta av er har antagligen provat deras APA och DIPA som funnits på Systembolaget sedan en tid tillbaka, själv tycker jag att framförallt DIPAn är schysst.

Men nu är det snart jul, så utöver dessa två öl så släpper nu Peter och Ida två julöl ihop med resten av julölen den 15/11 som jag tänkte skriva några ord om här idag. Vi börjar med portern Underbar Jul som ligger på 4,2%, ganska låg alkoholhalt med andra ord.


Mörkt, mörkt, mörkt brun öl, på gränsen till svart. Ofiltrerad och grumlig med en beige skumkrona som sjunker undan ganska snabbt.

Fyllig doft av massvis med mörk choklad, aska, kallt kaffe och kryddpeppar. Betydligt starkare än vad jag väntade mig på så låg alkohohalt, trevligt! 

Smaken är lite svagare än doften, men även här finner vi mörk choklad, nymalt kaffe, aska och lite peppar. Bra balans. Kroppen är tunn, men det passar dom enkla smakerna som dominerar ölen rätt bra. Jag kan tänka mig att det är en finfin måltidsdryck, både under julen och sen över lag till den ganska tunga maten vi svenskar äter på vintern. Den passade rikigt bra till mackorna jag just käkade med köttbullar / rödbetssallad och skinka / senap iallafall.

Vi fortsätter med Christmas ale är en amber ale på 4,4%, även här ganska låg alkoholhalt.


Ölet är skimrande rödbrunt, med mer rött än brunt. Skummet är fluffigt smutsvitt och stannar kvar en stund för att sen lämna snygga lacings på glaset.

I doften finner vi mycket amerikansk humle. Gräs och kåda är mycket framträdande, karamellmalten spelar fint i bakgrunden och även lite gummi och tallskog finns med. Liksom portern är det mycket doft, trevligt!

Dock är smaken även på denna svagare än doften. Karamellmalt, gräs och kåda är dom mest framträdande smakerna. Livlig kolsyra som gör ölen lite fylligare. Skön balans, enkelt och framförallt lättdrucket. Sett till alkoholhalten så är det rätt mycket smak tycker jag.

Två lätta och trevliga öl! Om jag ska välja en till julbordet så tror jag att portern hade passat bäst helt klart, men amber ale'n är ju en klockren session ale för den som vill dricka många öl utan att bli alltför snurrig. Båda värda ett köp tycker jag, det är ju inte många pengar det handlar om.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd