Mjödmåndag: Samlade tankar en lördag natt 01:00 och framåt

I lördags hade jag rejäl bartime med Manker, Grip, Blafa och André Ek, och även min älskade fru var med ett par timmar på slutet. Det var en lång dag full av öl, mjöd, cocktails, bryggeribesök, födelsedagsfirande och allmän dekadens, och efter att klockan slagit 01.00 på natten så borde man egentligen låta bli allt som har med internet att göra. 

Dock sket vi fullständigt i det den här gången och började summera kvällen och lite av vad vi druckit.. Och här nedan följer det som skrevs. Inte allför pjåkigt faktiskt, även om det är "lite" svamligt ibland. Mycket nöje. 


Blafa calling:
Klockan är 01:02 och det känns som en fantastiskt bra idé att skriva ännu ett mjödinlägg. Vi befinner oss just nu i skånes metropol, Kävlinge tillika Kristophers hem och tillflyktsort. Natten börjar krypa allt närmare inpå oss och på bordet framför mig står ett tiotal tomma flaskor och ett par halvdruckna hemmagjorda cocktails. Hur sammanfattar man en kväll som denna?...

Låt oss belysa höjdpunkterna. Kuhnhenn som vi tidigare behandlat på bloggen fortsätter att imponera och förundra genom att på ett så lekfullt och experimentiellt sätt brygga mjöd. Vad sägs om ett en Chocolate Port Pyment smaksatt med apelsin eller den eggande Candy Appel Pyment? Orange Chocolate Port Pyment? Inovativa smaker är bara förnamnet!

Manker intermission:
Ja, vi har druckit mjöd i världsklass nu och klockan är nu 01.16. Vad är bra mjöd? vilka är de bästa mjöderierna? Varför har mjöd gått från att vara E-type och källarlokaler til väldigt komplexa drycker? Jag vet inte. Därför ska blafa skriva mer nu.

Blafa: Så, tillbaka till mjöden i fråga, Choklad, portvin, honung och apelsin, vilken jävla smakexplosion! De initiala tankarna går till svennefestens bålskål med en djup bakgrundsmak av honung och choklad. Fylligt, friskt, komplext och härligt med en lång eftersmak av choklad. Hallonvarianten av samma dryck Raspberry Chocolate Pyment bygger vidare på samma smaker denna gången med en fruktigare sötare bärig nyans, minst lika bra!


Golden Coast Mead med deras Californial Oaked Mead imponerar däremot knappast, här dominerar smaken av bakjäst tillsammans med ruttet trä.. nå,låt oss gå vidare..

Manker:
Jag har nyss vaknat till efter att ha lyssnat på skatepunk och druckit mjöd och nu ska jag ska gå vidare. Kuhennn  gjort en peppar mjöd. Efter en 6-7 olika fenomenala mjöd från dem så var detta som att ta på ett vildsvin i tron om att det är en kossa. Kossan blir bacon.

Blafa: Håll käften. Så mycket för att hålla en röd tråd... I ärliga utsagor sover Kristopher och vi dricker mest slattar. Manker fingrar på en Nörrebro Brygghus Korkny Ale på Cognacsfat... Vi har just blandat drinkar på champagne och att sammla tankarna kring mjödet känns allt  svårare. Apple Candy Pyment var iallafall en fantastisk mjöd som gestaltar den skånska åpplekakan på ett bättre sätt en något annat..

Caroline (Kristophers fru):
01.35. Scar tissue har precis gått på i genomlyssningen av Californication och jag dricker någons restglas av Mountain Meadows Mead, bara för att den är så god och stod lämnad ensam. Jag kan vanligen inte kan dricka alkohol över 9% utan rysningar och gåshud på armarna, men till dessa rysningarna njuter jag lite lagom. Gott! Och californication är, tillsammans med några få andra utvalda album, ett av de få som är så  grymt bra i sin helhet, man behöver inte hoppa några spår...

Manker: SKURKISH. Grönsaker dödad. 01.42

Blafa: En utsago från mannen i fråga förtjänar vi nog.. Låt oss höra KP?

Kristopher:
RHCP ljuder i högtalarna och jag vet knappt var jag är. Vi har druckit en hel del öl, mjöd och cocktails ikväll och för att summera det hela så har det varit en jävligt bra kväll. Om jag nu ska göra som resten av pågarna och töserna som redan skrivit här så får jag väl recenera lite mjöd. Kuhnhenn Port Chocolate Orange Pyment är ett mjöd som smakar och doftar romerska bågar, mer eller mindre. Massvis av choklad och apelsinskal i både doft och smak, och med massvis menar jag verkligen MASSVIS! Löjligt intensivt, och det är verkligen detta som är Kuhnhenns styrka.

Ja, just intensiviteten är Kuhnhenns stora grej. Bret och Eric som driver bryggeriet kan verkligen konsten att ta fram det allra bästa i öl och mjöd, vad man nu vill njuta av. Att kunna ta fram en så intensiv smak eller doft av dessa ingredienser är verkligen något speciellt. Och det är något Kuhnhenn lyckas med, nästan varje gång.



Någon tog en tugga av julkransen

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Inkokta tomater á la Camilla Plum