Bourbon: Angel's Envy

Jag insåg häromdagen att det var över tre veckor sedan jag skrev något här.. Jag har helt enkelt inte haft tillräckligt med tid, och framförallt tillräckligt med inspiration, att skriva något läsvärt och då är det bättre att hålla flabben tycker jag. Tyvärr finns det en risk att det kommer vara lite så här från och till en tid framöver då jag jobbar väldigt mycket och måste lägga fokus på annat. Jag lägger inte på något sätt ner bloggen, absolut inte, men det kommer vara lite färre inlägg än vad det har varit. Dock kommer facebooksidan att fortsätta med sin samma aktivitet som den haft hela tiden, så ni slipper inte mig helt! Och jag ska naturligtvis göra mitt allra bästa för att upprätthålla en anständig aktivitet och kvalitet även här på bloggen.

Nåväl, idag recenseras en bourbon som lagrats några månader på portvinsfat.  Portvinslagrad bourbon säger du? Ja, varför inte? För runt tre år sedan gav sig en "ny" aktör ut på marknaden under namnet Angel's Envy. Mannen bakom alltsammans är förstås ingen nybörjare utan det är Lincoln Henderson som bland annat står bakom Woodford Reserve och Jack Daniels Single Barrel, mer eller mindre en levande legend inom bourbonvärlden. Han är med i Kentucky Bourbon Hall of fame och är även domare i UK International Wine and Spirit competition, och med 40 år som master distiller på Brown Forman Corp. så får man nog medge att han kan sina saker.

Så för några år sedan bestämde han sig för att skapa ett nytt bourbonmärke, då med ambitionen att bli den bästa bourbon som finns, naturligtvis. Angel's Envy är gjord med deras egenodlade majs och råg, vatten från bygden och lagras på amerikanska ekfat mellan fyra och sex år varpå dom sedan lagras tre till sex månader i Portugisiska portvinsfat för den där lilla extra touchen. Lagringstiden varierar lite då Lincoln Henderson själv är med och kvalitetskontrollerar varje fat och väljer ut exakt är han tycker det är som bäst, så olika fat är lagrade olika länge beroende på när han vill att det ska tappas upp. Denna bourbon är ofiltrerad och ligger alkoholmässigt på 45%.

Vad betyder då Angel's Envy? Jo, det är så här att när bourbon lagras på sina ekfat så expanderar faten under sommaren vilket gör att whiskeyn går ut i trät och samlar smak. Några månader senare blir det kallt och faten krymper ihop lite igen och tränger tillbaka spriten i tunnan som då tar med sig all smak från ekfaten. Varje gång detta händer räknar man med att man blir av med ungefär 5% av whiskeyn på grund av avdunstning, och det brukar kallas för "the angel's share".. Och eftersom denna bourbon är så gudomligt god enligt Lincoln Henderson själv så menar han att änglarna hade velat ha mer egentligen.. Därav deras avundsjuka att vi får dricka den här på jorden - Angel's Envy.

Lincoln Henderson berättar själv om sin skapelse på hemsidan;
A warm spirit, lacking any hint of edginess, with ephemeral hints of port wine and a rich amber hue. [...] My goal with Angel’s Envy is to produce a bourbon of exceptional character. Even with economic fluctuations, consumers want the opportunity to treat themselves to special indulgences, and I have created an affordable luxury that can be savored.” 


I glaset finner vi en ljust orange / brozefärgad vätska som direkt avger stora aromer av majs, honung, blött trä och färsk frukt som fikon och apelsin, exempelvis. Mycket fruktigt är det, och väldigt sött, dock utan att det blir för mycket. Grym balans mellan alla doftintryck.

Smaken är mild och väldigt balanserad. Rosor, ferraribilar, majs, apelsin, halm och russin är några av smakerna som slås mot mig i vågor. Det är mycket smakrikt samtidigt som det är väldigt lent och mjukt, komplexa och svåra intryck blandas med enkla smaker som just majs och ekfat. 

Avslutningen är eldig och lång, lite nötig med apelsin och nougat i eftertonerna. Liksom smak och doft väldigt fruktigt. Denna whiskeyn var betydligt fruktigare än vad jag förväntade mig, och även om jag inte hade gissat att den legat på just portvinsfat så är det definitivt något unikt över den. Otroligt len och fyllig med kraftfulla men samtidigt snälla smaker som sköljer över mig i vågor. Jag vet dock inte om den är värd dom 800 DKK jag gav för den på Juuls Vinhus i Köpenhamn, även om det är en rätt så unik bourbon som är jäkligt god så har jag andra i skåpet som är minst lika njutbara till bara hälften av priset. Men det är ju alltid kul att prova, och som sagt.. Hur ofta ser man portvinslagrad bourbon?

Kommentarer

Andreas sa…
Lincoln Henderson gick precis bort så hoppas han får liten del av Angels Share!!!
Kristopher sa…
Det får han alldeles säkert.. Det är han värd!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd