Mjödmåndag: Kuhnhenn Bourbon Barrel French Toast Mead

Mjödmåndag igen! Det var ett tag sedan. Nu kanske ni tror att jag inte druckit mjöd på flera månader, vilket naturligtvis inte är sant. Jag har flera recensioner som ligger och väntar på att bli publicerade, men dom ska finslipas lite till för att det ska bli så läsvärt som jag vill ha det. Men under tiden jag pillar på det så har min gode vän Manker från MankerBeerBlog skrivit ett gästinlägg om ett mjöd han drack för en tid sen, ett mjöd jag länge velat prova  så ni kan ju gissa hur avundsjuk jag är! Dom flesta av er vet nog redan vem Manker är (annars får ni surfa in på sidan ju!), så utan närmare presentation;

Ibland har man tur, otrolig tur. När turen träffar en ska man inte behöva känna sig elitistisk eller som att jante drar en kniv i sidan på en för att man ska få prova på att uppleva något som är få förunnat. Samtidigt kan inspiration vara en lika viktig och värdefull källa för fortsatta äventyr som vetskapen om vad som finns. Idag är det mjöd jag vart bjuden på och inte vilken mjöd som helst. På RateBeers lista över världens 25 högst betygsatta mjöd har Kuhnhenn Brewing sju stycken mjöd på listan, en av dem på andra plats enbart slagen av B. Nektar Ken Schramm Signature Series - The Heart of Darkness.

Mjödet som en vän från USA var mer än givmild och tog med sig var Kuhnhenn Bourbon Barrel French Toast Mead, en mjöd på rikliga 16% alkoholstyrka och framtagen med honung från vildväxande blommor. Mjödet har sedan fått ligga på bourbonfat innan det smaksatts med bananer, hasselnötter, lönnsirap och andra kryddor för att det ska efterlikna en bourbonlönnsirapsdränkt fattig riddare. Ni med oro över era kolestorolvärden kan nog sluta läsa nu. 

Tidigare har jag bara provat Kuhnhenns Vanilla Gorillabilly som även den fick äran att dyka upp här hos Kornmalt & Humlekottar. Den var sprängfylld med de bästa vaniljfröna och hade en sötma och smak som var svår att sätta fingret på, det var bara genombra. Att nu under dagarna tre få prova på ännu ett par mjöd från topplistan jag nyss skrev om är något jag är tacksam för, ölitist eller inte. Tyvärr görs både Kunhhenns öl och mjöd i så små batcher att du mer eller mindre måste bo i närheten av bryggeriet för att ha en chans att få prova på dem, eller vara beredd att betala i form av slantar eller bytesöl. 


Kuhnhenn Bourbon Barrel French Toast Mead!


Utseende: Utseendet på mjöden är av gyllenfärgad mörkare honungsvatten. 

Doft: Barndomens hyss kommer snabbt galopperande när doften av nygräddade fattiga riddare som gladligen pudrats med florsocker som sakta fått karamelliseras lätt. Bourbonflammberande bananer med dragning av kokos och rom gör en nypa vanilj sällskap. 

Doft: Sötman påminner om stickig likör mer än vad den är typiskt honungssöt och lite tung. Eftersmaken är av underbar kanel som sprinklas ut över söt honung och toasts. Tänk er en klassisk hajkbanan (banan som legat med choklad i ugnen) men addera cognac, bourbon och calvados för att ge en komplexitet av fruktig sprit, utan alkoholsting. 


Betyg? - Bäst+. Det här är bland det bästa jag har druckit. Jag kapitulerar helt och bara sitter och flinar.. Åt doften. Det är som om jag inte behöver smaka på mjöden utan nöjer mig med att då och då sniffa i mig lite från den dyra, njutningsfulla glädjebägaren. Får ni chansen, våga prova på mer mjöd för förr eller senare kanske ni finner de här guldkornen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd