Skånska pubar: Mogwai i Helsingborg

Detta är första delen i en liten pubguide som jag och Grip tänkte skriva ihop om skånska pubar nu över hösten. Det kommer kanske inte komma inlägg löpande efter varann, men när vi varit ute och druckit öl på något ställe så kommer det trilla in lite inlägg allt eftersom. Vi tänkte att det kan vara kul att ha en guide för folk som kommer utomsocknes ifrån att kunna ha för att navigera sig i den skånska öldjungeln.

Första inlägget handlar om ett ställe i Helsingborg som vi håller varmt om hjärtat. Vi har skrivit lite om det tidigare när vi varit där, men nu tänkte jag att det blir ett helt eget inlägg för enbart.. Mogwai!

Mogwai ligger i centrala Helsingborg, ett par stenkast från Knutpunkten och är inte alls svårt att hitta till. Man går bort till Stortorget och går upp tills man ser Dahlberg (som också är ett grymt ställe, kommer inlägg om det så småningom) på höger sida. Därefter går man vänster över torget och följer vägen en liten bit ner till Mogwai uppenbarar sig på väster sida.



Mogwai är inte din vanliga pub. Det ser inte ut som ett ölställe och man tror inte att det är ett ölställe förrän man går in och ser fyra feta kylar fullproppade med hantverksöl. Fatkranar finns i stort sett inte, men flaskor finns det mer än gott om. Jonatan som driver stället har ett stort ölintresse och en sund filosofi kring öl, vilket bland annat gör att Mogwais priser är några av dom bästa (lägsta) jag känner till i Sverige för mikroöl.

Tänk dig flaskölsutbudet som brukar finnas på din lokala Bishops.. Gånger två. Det är dessutom nyrenoverat sen ett par månader tillbaka vilket har gjort Mogwai luftigare, mer öppet och så känns det lite mer europeiskt på något sätt.




Inte nog med att det finns mängder av öl, det serveras några av södra Sveriges bästa pizzor också. Nu är det alltså inte lokala pizzerian-pizzor vi pratar om, utan riktigt välgjorda finpizzor med tunn botten och mycket smak och ingredienser. Att man sen kan käka dom ihop med en grym öl gör ju inte saken sämre.

Att Mogwai hör till ett av våra favoritställen råder det inga tvivel om, och jag rekommenderar alla som besöker Helsingborg att svänga förbi för att ta en öl och käka lite pizza. Ni kommer inte att ångra er!


Kommentarer

Ska bli intressant att följa och kanske följa upp med besök nästa gång jag befinner mig i Skåne!
Kristopher sa…
Det tycker jag att du ska, Alf!
Gyllenbock sa…
Kul idé!

Fan vad bra det låter! Ännu ett ställe som jag vill besöka. God öl och härlig pizza, inte lätt att slå den kombinationen.
Kristopher sa…
Ja, det är en grej jag har tänkt på ett rätt bra tag utan att ta tag i. Så när jag såg att Alf här ovanför har skrivit om ett par Stockholmspubar och Ölsvammel om Örebro, så fick jag äntligen tummen loss och gör det om Skåne!

Jag tror absolut att du hade gillat det här stället Bocken :)
Conny sa…
Mogwai har också "öppna ölprovningar varje tisdag kl 21.00", enligt deras webbsida.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd