Måndagsprovningar i all ära... Men igår var det tisdag!

Jag börjar med att be om ursäkt får bådas räkning, för att vi varit dåliga med inlägg! Jag själv har nyss flyttat och förra veckan jobbade jag kvällstid med en massa övertid. Så det har bara varit vila på fritiden... Och öl såklart! Och nu ska jag skärpa mig lite och publicera något!

Nämligen: Tisdagsprovning hos Balder! Det känns nästan som tradition numer att dricka fantastiska öl med Skånemaffian någon kväll under veckorna då jag jobbar dagtid, en tradition jag hoppas ska hålla sommaren ut! Kristopher är ju som bekant i USA, men även Helsingborg (om än knappt...) tillhör ju Skåne. Så Kristophers plats fick gå till Blafa, som jag tycker kvalar in som fast fjärde medlem på provningarna från och med nu.

Ölen då:

Jag är inte säker på om de kräver någon presentation, men från vänster till höger har vi: Three floyds Dark lord russian imperial stout 2009, Deschutes The abyss (Imperial stout) 2010 och Three floyds Behemoth (Barley wine) 2008. Alla är snudd på legendariska, och det kittlar till lite i kroppen bara av minnet... Bara bilden får mig att salivera!

Men först skulle vi äta lite mat, och jag erkänner att jag är dålig på att ta bilder på provningar/ölkbvällar (ska skärpa mig!) men en bild på ölet som vi värmde upp med medan Balder grillade Entrecote till oss hade jag sinnesnärvaro nog att knäppa.

På bilden har vi Lervigs Rye IPA som var väldigt trevlig med en bra och täckande kropp och väldigt hög drickbarhet, ett perfekt öl att börja med i min mening! Maten blev det ingen bild på, vilket jag ursäktar med att vi åt majskolvar med händerna, och man vill ju inte kladda elektroniken. Men nästa öl fick jag bild på.

Jag citerar mig själv: Det finns två typer av barley wines jag gillar, dels en typ jag framförallt gillar på höst och vinter när jag är ute efter lite alkoholvärme och mer riv, sedan är det öl som smakar exakt som den här. Malten i centrum, söt men inte för söt, karamellig och fantastiskt god. Förvånansvärt intakt humle för att vara 4 år gammal, men inte påtaglig på det viset utan mer som en fruktig närvaro. Kanongod!


Ja, ni ser själva. Det var dags för den väldigt omtalade Dark lorden, det var första gången för mig och jag var helt till mig. Det var de andra också, även om Balder ser lätt skeptisk ut och fokuserar på osten, haha. Ska jag vara kritisk, vilket nästan är okristligt vid den här nivån av öl, så är den lite för söt. Jag hade gärna sett att de trevliga rostade tonerna långt bak i avslutet trädde fram lite mer, men nu är jag okristligt petig... För det här var bland det häftigaste jag har druckit!

Tyvärr så flyttade vi in i soffan en bit in på ovanstående öl, och jag var så upptagen med att beundra Zlatan att jag missade helt att ta bild på det avslutande ölet. Skäms på mig, jag vet. Ni får ta en kik hos Ölrådet där jag tror att det hamnar en bild förr eller senare. Abyssen var hur som helst ett öl jag förväntade mig skulle smälla Dark lord på fingrarna utifrån vad jag har hört, men så var inte fallet. Även Abyss håller jag som det absolut bästa jag har druckit, men enligt Balder och Blafas utsago så var den inte lika bra igår som den var vid en provning de deltog i nu i vintras. Skillnader mellan flaskor finns alltid - kanske var den bara lagd bättre i ölföljden? Vem vet, fantastiskt god var den hur som helst. Inte lika söt och med lite mer rostade toner och framförallt en sälta med salmiak, saltlakrits och lite soya. I andra ändan av Imperial stouts jämfört med den andra, helt enkelt.

Stort tack grabbar för en riktigt bra tisdag, och lite extra tack till Balder som bjuder till precis lika generöst och gott som alltid! Tack som fan!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd