Nor'Cal-semester del 2; Wholefoods och City Beer

Efter en god natts sömn (nåja, så bra som man kan sova på ett halvsjabbigt hotell då) vaknar vi och beger oss utåt ganska snabbt. Något hungriga och så visste vi inte riktigt vart vi skulle gå så vi traskade lite längst med Market Street och hoppades finna något där. Vad vi fann var, till min stora förtjusning, ett ställe med en massa olika sorters korv i olika former och lite andra varianter på frukost. Även om sambon inte var lika övertygad så bestämde vi oss för att slå oss ned där på uteserveringen.

Rostat bröd till henne och en lönnsirapskorv med stek ägg, ost och Yukon Gold-potatis till mig. Till detta ett glas grapefruktjuice och ett glas New Belgium Ranger IPA. Till frukost tänker ni? Jag skulle ju ändå inte köra någonstans säger jag! Korven var jävligt fin också, den feta osten gick fint ihop med den riviga beskan i ölen.


Mätta och belåtna begav vi oss vidare ut i stan. Jag visste att San Francisco skulle vara backigt, men detta var ju helt vansinnigt. Innerstan har vägar som lutar typ 45 grader, inte konstigt att det inte fanns några cyklar någonstans här. Vi brukar gå den första dagen för att få en någonlunda hum om avstånd och så, men här var det fan jobbigt.



Efter att ha gått en kvart typ hade vi nått "toppen" av den backen. Vad jag då såg var att vi befann oss på California, det vill säga samma gata som Wholefoods skulle ligga på. Det finns tre Wholefoods i San Francisco om jag inte minns fel, men den på California ska vara den bästa. 

Wholefoods är en amerikansk butikskedja som fokuserar på ekologisk och närodlad mat, men som även brukar ha ett fantastiskt ölutbud. Om vi ändå står på den gatan så kan vi ju lika bra ta oss dit och ta en titt! Efter en lång nedförsbacke och en liten uppförsbacke såg vi det till slut.



Väl inne måste jag säga att det var en fantastiskt trevlig butik. Enormt mycket frukt och grönsaker, nästan allt odlat i Kalifornien med omnejd, och om det inte var det så var det iallafall ekologiskt. Kött, korv, fisk, ost, ja allt som en vanlig butik har fast allt kändes mycket fräschare. Priserna bland varorna var väl ungefär som hemma, förutom köttet som var betydligt billigare än ekologiskt kött i Sverige som vanligtvis kostar skjortan.







Ölavdelningen då? Jodå, den levererade. Precis som överallt annars så såldes de mindre ölen så som IPA, brown ales och annat lättdrucket i 4- och 6-pack, medan de större och mer exklusiva såldes styckvis. Man kunde nog köpa styckvis av dom små också om man vill, vilket man inte kunde i flera andra butiker. Redan här kände jag att om utbudet är så här bra i de andra butikerna också så kommer min väska bli väldigt tung på vägen hem..






Efter besöket här bestämde vi oss för att gå neråt hamnen. Strax utanför Wholefoods gick en av de ursprungliga spårvagnslinjerna med gamla fina spårvagnar, så vi hoppade på den och den tog oss ned till stan. Ganska mycket skönare än att gå faktiskt.


Vi strosade runt nere i hamnen med start från Pier 1 och uppåt mot den kända Pier 39 med boardwalken och sjölejonen. Det som var väldigt skönt för min del var att det inte blir så varmt i San Francisco som man kanske kan tro. Temperaturen pendlade mellan 14-15 grader upp till 20-22 kanske, lite beroende på vind och molnighet, men väldigt behagligt om man bestämmer sig för att gå så mycket som vi gjorde.

Väl här nere passade vi även på att kolla vart båten till Alcatraz går (Pier 33 för den som undrar) så vi visste det till helgen efter då vi hade bokat en tur dit. Vi gick vidare ner till boardwalken och gick runt där  ett tag. Otroligt mycket människor överallt, nästan så det blev jobbigt. Vi kikade lite på sjölejonen och sen tänkte vi bege oss mot hotellet igen, med ett litet pit stop på In-N-Out Burger.



Jag gillade In-N-Out. Det fanns en liten hamburgare, en stor hamburgare, en ostburgare och en dubbelburgare. Enkelt och bra, haha. Perfekt mellanmål, en sväng förbi den kända Lombard Street och sen spårvagnen ner till Market igen.

Vad jag såg härnäst var att en av San Franciscos främsta ölbutiker, City Beer, skulle ligga bara ett par kvarter från vårt hotell. Inte helt lätt att inte gå dit då med andra ord.


Och vilket ställe! Riktigt häftigt. Flertalet fullproppade kylar med alla möjliga sorters öl, mängder av färsk IPA, DIPA, red ale, amber ale och allt det där man vill ha färskt, hyllvis med imperial stouts, dubbels, tripels, quads, sours och annat från en massa bryggerier som vi bara kan drömma om att få till Sverige.





Jag skymtade faktiskt även ett par svenska öl från Dugges och Oppigårds, alltid kul att se när vårt hantverk tar sig så långt över Atlanten! Jag köpte ett par öl här och sen gick vi bort till fatölsavdelningen. Ja, dom har ju även fatöl här. I en ölbutik. Hur grymt som helst.




Jag såg att dom hade den legendariska Pliny the Elder av Russian River på fat, så valet var ju inte särskilt svårt. Det var helt klart en av de absolut bästa DIPA's jag druckit, så grov och färsk, men ändå så oerhört välbalanserad. Fantastisk öl, men det var ju inte särskilt oväntat.

Jetlaggen började göra sig påmind men en öl till hann jag med, vilket även blev min första öl från San Francoisco/New York-bryggeriet Shmaltz. Shmaltz är ett judiskt bryggeri och alla deras öl är kosher vilket jag tycker är jävligt ball. En av deras serier heter He'Brew, vilket är ett av de mest geniala namnen någonsin på öl. Dock var det ingen från He'Brew-serien jag drack här, utan det blev en doppelbock ur Coney Island-serien.


Human Blockhead hette den och ja.. Den var ju också helt fantastisk naturligtvis. Grymt fin maltighet och verkligen sådär härligt extrem som en amerikansk öl blir när dom gör klassiska stilar. Ni kan redan nu vänja er vid att jag höjer (nästan) all öl jag drack till skyarna för det gör jag verkligen och det är väldigt svårt att låta bli. Den färskheten och det utbudet man hittar här är verkligen makalöst.

Härefter tänkte vi gå upp och vila lite på rummet, jag tog mig en Ballast Point Sculpin IPA och förberedde mig inför att gå ut en sväng och käka middag. Dessvärre slog jetlaggen till igen vilket resulterade i att vi båda slocknade för kvällen. Det kanske låter som att det bara var eftermiddag men vi har alltså hunnit med lite annat här emellan och tiden gick går väldigt fort när man är ute på äventyr.

Men inte var vi missnöjda för det, det kändes däremot som en helt okej första dag. I nästa inlägg tror jag att vi besöker min absoluta favorit när det kommer till ölbutiker (det finns faktiskt en som jag tycker är bättre än City Beer!) och en av de mest hypade pubarna i San Francisco.

Amerikanarna och deras totalt efterblivna bruna papperspåsar utan handtag.

Kommentarer

Balder sa…
Ja brown paperbag är fantamig riktigt retarderat!
Kristopher sa…
Haha ja, totalt efterblivet. VARFÖR lägger man kalla flaskor i en papperspåse när det är varmt ute? Det säger väl sig självt att den kommer gå sönder. Så jävla dumt.
Anonym sa…
Fan va härligt ni verkar ha haft det! Följe ju 'live' på Untappd men kul med lite runtomkring snack..
Med vänlig hälsning, Malt.P
Kristopher sa…
Untappd har gått på högvarv de senaste veckorna! :) Alltid kul att höra av dig Malt.
fajanen sa…
Åhh, vad man längtar tillbaka dit nu när man läser dina mycket bra inlägg. City Beer var ju helt fantastiskt bra och jag var nog där fyra gånger tror jag.
Kristopher sa…
Tack :) och ja, det är inte lätt att skriva ihop det utan att längta tillbaka heller kan jag säga! City Beer är hur grymt som helst, undrar hur lång tid det ska ta innan vi kan ha något liknande här hemma.
Gyllenbock sa…
Åh, jag vill också tillbaka. Då jag var i SF visste jag inget om öl. Klockren frukost förresten, hellre varm mat än trist fil och mackor.
Kristopher sa…
Vill också tillbaka.. :( Sitter just nu och knåpar på inlägg nummer tre i rapporten och längtar tills nästa gång man får åka utomlands.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd