Londonweekend del 1 - Julmarknad och Craft Beer Co.

Då kom vi äntligen iväg på vår lilla weekend som vi har peppat nu i 1½ månad. Jag har dessutom aldrig varit i London tidigare vilket gjorde det ännu mer spännande för min del, tjejen har däremot varit där tre gånger tidigare men hon var lika glad för det! Det blev en kort men intensiv helg och jag känner ändå att vi hann med mycket på den lilla tiden vi egentligen var där.

Vi började med att flyga från Kastrup i lördags morse runt 10-tiden och landar på Stansted vid 11, lokal tid. Med Terravision-bussarna tog vi oss in till stan. Ca 55 minuter enkel resa, så köpte vi tur och returbiljett som kostade £30 för två personer. Rekommenderas!

Väl inne i stan letade vi upp vårt hotell, President Hotell, som låg på Russel Sq. Fint och rätt så centralt beläget med tunnelbana 100 meter från hotellet och bussar som gick utanför hela tiden. Även 3-4 kvarter från Euston Tap, men det kommer vi till senare. Nu var detta ingen renodlad ölresa egentligen då jag åkte dit med min bättre hälft, men eftersom hon också gillar öl så brukar ändå lyckas klämma in en del besök på pubar och ölbutiker.

Tanken var dock först att vi skulle ta oss ner till Londonbryggeriet The Kernel! De flesta större städer/huvudstäder vi besökt sen tidigare har det ändå varit gångavstånd i, eller gångavstånd är väl att ta i, men inte värre än att man kan gå sträckorna. Det var det inte i London. Vi hoppade på tunnelbanan (där nere i myrgångarna är för övrigt för jävla varmt) ner till Waterloo och gick längst med en liten julmarknad som fanns vid Themsen och London Eye ner mot The Kernel. Vi gick, och gick, och gick, och gick. Det tog aldrig slut. Och när vi väl hade kommit ända fram vid 16.20 så var jag helt säker på att dom hade öppet till 17, men i själva verket stängde dom 16. Hur jävla glad blev man då? Aja, mitt eget fel är det ju egentligen, men störigt som tusan!

Så det blev inget Kernel för vår del. Dock kunde man köpa deras öl på alla de pubar vi besökte, så jag fick ändå i mig lite Londonöl. Aja, efter denna smärre besvikelse bestämde vi oss för att inte tjura över detta och leta upp något annat att göra istället! Vi hittade en buss som tog oss upp till Waterloo igen och gick lite längre på julmarknaden och sippade på lite glühwein. Här efter traskade vi över Waterloo Bridge och lulla runt inne i stan, riktigt mycket folk överallt och trevlig stämning över lag i stan!

Jag noterade att Craft Beer Co. skulle ligga en bit därifrån vi var just då, så vi bestämde oss för att gå dit. Gå, igen. Dumt, igen. Stan är ju för fan skitstor! Vi som ändå har gått genom i stort sett hela Berlin, Bryssel och Amsterdam förväntade oss ändå inte att det skulle vara så här mycket större! Men men, efter en stund hittade vi iallafall rätt.

Vi kom in och jag såg direkt att jag gillade stället. Riktigt bra stämning, rätt så blandat med turister och britter, trevlig personal och ett kanonfint ölutbud med 30-40 kranar och en hel del gott i kylarna. Mycket Southern Tier, men även Smuttynose, Mikkeller, De Molen, Dark Star, Hitatco Nest, The Kernel och annat gott. Jag inledde med en Southern Tier DIPA och tjejen tog en Pheasant Plucker Scrumpy Cider.. Båda två finfina, och cidern var riktigt frisk och fruktig utan att vara sötsliskig. Southern Tier Unearthly på fat blev det sen, vilken bomb det är! Grassroots / Tired Hands Do saisons dream of electric yeast? tog jag efteråt, en öl jag inte ens läst om någonstans faktiskt. Mörkt saison iallafall, riktigt trevlig. Vi börjar nu bli lite runda under våra ömma fötter, och några Smuttynosebärs och ett par påsar chips senare begav vi oss hemåt.

Det bästa med London är att man bara behöver gå max något kvarter innan man hittar en busshållplats eller Undergroundstation som tar dig exakt dit du vill med i 9 fall av 10 bara ett byte där emellan. En liten sväng ner om Picadilly Circus och sen hem och stupa i den stenhårda sängen.

En vanlig syn i Londons röda telefonkiosker