Mikkeller Wet Hop Keller Bier

Idag var det som sagt släpp på Systembolaget och jag var otroligt återhållsam, för en gångs skull. Mikkeller Fresh (på flaskan står det Wet?) Hop Kellerbier, I Hardcore You och en vardera av Stone-ölen. Sen fick det vara nog! Måste.. Spara.. Pengar..

Nåväl. Nu ska jag ta tåget om en timme ungefär för att möta upp Balder och bege oss mot Nya Tröls för Sverigelanseringen av Stronzo som jag skrev om igår. Men innan dess hinner vi med en öl! Det får bli den ölen jag kanske var mest nyfiken på i dagens släpp. Först var den markerad som slutsåld redan när vi kom in på Hansa, men personalen hittade efter en stund några lådor.

En kellerbier från Mikkeller på 5,5% som jag har hört inte ska vara särskilt kul egentligen. Jag drack en del kellerbier när vi kryssade oss genom Tyskland i somras och jag tycker ändå att det är en rätt så behaglig ölstil. Öl måste inte alltid vara komplex, märklig och så jävla avancerad, ibland är det gott med en enkel och trivsam öl. Men nu ska vi se..


Ölen är ljust gult transparent med en riktigt stor och porös skumkrona som stannar kvar en stund och sen sjunker ihop i etapper. Det påminner om en random eurolager till utseendet.

I doften finns det ändå en del humle, även om den inte är så framträdande och extrem som den brukar vara i Mikkellers öl. Söt och tunn doft som är lite halvnötig och metallisk med diskreta toner av mango och passionsfrukt. Tycker ändå att den luktar ganska trevligt.

Väldigt lättdrucken! Inte så jättemycket smak egentligen, men det som finns är gott. Brödigt och sött, samtidigt som lite det finns lite exotiska frukter i bakgrunden som dock inte är så framstående. Hög hinkabilitet. Visst är det en trevlig öl, men jag vet inte om den är värd 40 spänn. Dock så gillar jag kellerbier och tycker att det kan vara gott med en vanlig lager, så ni som väntar er något extremt kommer att bli besvikna. Det är kanske den mest anonyma ölen jag smakat av Mikkeller, men absolut inte den sämsta.

Betyg; 6/10

Kommentarer

Obalanserad sa…
Haha, du var snabbare än mig med Wet Hop! :D
Kristopher sa…
Haha där var jag snabb! :D
nollkoll sa…
Jag tycker att smärtgränsen för sånhär behaglig öl går vid 25-30 spänn. Att lägga 40 spänn på en hinkare... de känns jättekonstigt faktiskt. Denna borde Mikkel kunna göra billigt o lansera som sin folk-öl..(inte folköl alltså).. detta känns lite fail..
Gyllenbock sa…
Låter ungefär som förväntat, stabil öl utan några krusiduller dock lite väl saftigt dyr. Ska nog dricka en flaska senare ikväll.
Kristopher sa…
nollkoll - Ja, den är för dyr, jag tycker det också. 25-30 är mer rimligt, som du säger.

Gyllenbock - Den var absolut stabil tycker jag, inget extremt men ändå behaglig. Tror att den kan vara ganska trevlig till lite husmanskost.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd