En tur genom södern - ankomst i Washington DC

Nu var det ett tag sedan det hände något här igen och med ny resa till västvärldens högborg på gång är det väl på tiden att jag skriver ner lite om den förra turen vi tog under augusti och september 2017. Denna gången skulle stora delar av den amerikanska södern avhandlas med både start och slut i huvudstaden, Washington DC. 

Vi landade i DC en tidig onsdagseftermiddag och tog oss smärtfritt till hotellet som låg i området Foggy Bottom med runt 15 minuters gångavstånd till alla de största monumenten på ena hållet och 15 minuter till Georgetown på andra hållet. Bara ett stenkast från hotellet ligger även delar av universitetsområdet och en stor Whole Foods med sedvanligt ölutbud. Dock var det inte dit vi gick först då våra magar kurrade och vi kände att det var dags att inmundiga det mest amerikanska som finns - hamburgare. Jag läste förresten någonstans att Kim Jong Il tar cred för att ha uppfunnit hamburgaren, men jag förknippar av någon anledning ändå den mer med USA.

En 15 minuters promenad nordöst om hotellet hittade en kedja som skulle stilla våra begär. 


Shake Shack! Jag har lyckats missa deras burgare varje gång jag varit i USA men har länge hört att dom ska ligga i toppen bland snabbmatskäket i USA, och jag är beredd att hålla med! Jag har alltid hållt In-N-Out och Five Guys högst med Smashburger på väldigt tät andraplats och Shake Shack hamnade någonstans där i mitten av dom. Men sen är jag ju en sucker för Wendys också som många tycker är äckligt så vad vet jag.. Nåväl, gott var det och mätta blev vi!

Efter den sena lunchen/tidiga middagen var vi sugna på öl. Vi promenerade runt en kvart till i samma riktning och hittade ChurchKey, en bar med riktigt brett ölutbud på ovanvåningen och restaurang som heter Birch & Barley på botteplan. Vi hade som bekant just käkat så vi nöjde oss med öl. 



Många lokala förmågor på fatmenyn, riktigt kul! Right Proper, Hellbender, Atlas Brew Works och Ocelot Brewing var några som fanns representerade. Stort utbud av flaskor också men botaniserade bara lite lätt i dom då jag nästan alltid väljer fat när jag är ute och slirar. Vi beställde in några öl och satte oss vid fönstret och mös. Här någonstans började jetlagen kicka in så smått och vi började känna oss ganska sega, dock var klockan bara runt 17-tiden så vi kände att vi måste hålla ut några timmar till och vända dygnet så fort vi kan. 

Vi begav oss ut igen på stan för lite frisk luft och turistande resten av dagen, det blev inte mer öl utan mest en lång promenad och en massa mäktiga monument över viktiga amerikanare. Men det är ju inte fy och skam det heller, och oj vad skönt det var att gå och lägga sig efter det. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd