Öl i Richmond, Virginia

Fredag morgon, dags att hämta hyrbilen. Vi packade ihop våra grejer och promenerade bort till Avis mitt i stan för att hämta ut vår.. KIA?! Vi hade ju bokat en Ford Escape, dock med den lilla notisen "eller liknande". När man är i Amerika vill man ju köra amerikanskt! Nåväl, detta var också en fin bil och den tjänade sitt syfte. Alltid gött att köra automatare dessutom, lite som att ha extra semester på semestern.

Vi satte kurs söderut mot den gamla sydstatshuvudstaden Richmond, Virginia. På vägen ner stannade vi och shoppade på ett par outlets, vi passar alltid på att ta ett par extra timmar för dessa stoppen när vi kör i USA, det finns ju så mycket större och roligare utbud av kläder än hemma.. Avsevärt billigare är det dessutom.

Här någonstans började det regna lite grann och lagom tills vi anlände i Richmond var det fullskaligt ösregn á la Syndafloden. Hotellet var bokat men låg nere i stan och bryggerierna vi ville besöka ligger en bra bit från innerstan. Richmond är liksom en rätt så avlång stad så det kändes inte värt att sticka ner och checka in än då det enligt Google Maps skulle ta runt två timmar att promenera till bryggerierna som låg högst på min lista av ställen att besöka här.

Frugan tog rollen som designated driver som vanligt och vi körde bort till första stoppen som blev The Answer.

Vi parkerade bilen och sprang in genom ösregnet till en stor bryggpub som kändes väldigt lokal. Mycket folk vilket kanske inte är så konstigt då det var fredag kväll, men vi fick en plats i baren direkt. Perfekt med bra utsikt över faten och menyerna. Och ja jäklar, vad bra detta var. Jag kan redan nu säga att det var ett av de bästa bryggerierna vi besökt i USA över huvud taget. Hypen är på riktigt. The Answer är absolut toppklass när det kommer till NEIPA och berliner weisses så det var det vi satt och sög i oss och bara fullkomligt njöt.

Lite smått lyriska var det dags för oss att käka lite och vägg i vägg med The Answer ligger Mekong Restaurant, en vietnamesisk restaurang med en smått ofattbar mängd öl på fat för att vara en sådant här ställe. Riktigt god mat hade dom också, och väldigt blandat folk som var där och käkade. Som tidigare nämnt kändes det väldigt lokalt här vilket var riktigt kul när det är så pass bra som det ändå är.

Mätta och belåtna tog vi oss ner mot stan och på väg dit hittar vi ingen mindre än det hypade bryggeriet The Veil.

Riktigt fet och snyggt designad lokal med öl i toppklass. Det hade varit släpp av nya öl under dagen och det fanns som tur var kvar en drös fyrpack så vi kunde plocka på oss några stycken, en t-shirt så klart och sen satt vi en stund och bara mös av ösregnet utanför och ölen i våra glas.

Det började bli kväll och vi kände att det var dags att checka in på hotellet. Vi hade bokat på The Berkley som var ett gammalt men fint hotell i centrala Richmond. Portieren tog hand om bilen och vi tog en snabb paus på rummet. Regnet hade lugnat ner sig och det var bara lite dugg nu så vi bestämde oss för att promenera 7-8 kvarter till ytterligare ett bryggeri som det börjar skapas lite välförtjänt hype kring, Triple Crossing.

Triple Crossing har två ställen i stan, en mindre bryggpub downtown och en lite större i Fulton söder om stan, men det var alltså den i stan vi gick till. Snygg byggnad, skön stämning och riktigt bra öl. Efter några glas började det närma sig stängning så jag köpte med mig ett par crowlers och vi började strosa tillbaka mot hotellet med ett sista stopp på vägen i form av Capital Ale House.

Trevlig bar med bra utbud av öl men inget jättespeciellt. Sen är det ju svårt att bli imponerad av vad som helst egentligen när ribban är lagd så högt som den är efter tre snuskigt bra bryggerier på samma kväll. Lagom rund under fötterna slabbade vi i oss lite kycklingvingar för att sen gå tillbaka och krascha på hotellet.