Höganäs Bryggeri / High Nose Brew Twisted Twin DIPA

Som ni sett så var jag på Höganäs Bryggeri för en tid sedan och jag fick därifrån med mig ett par öl hem att prova i lugn och ro. Dessa provades inte långt därefter men recensionen har tagit lite längre tid att skriva, men bättre sent än aldrig! 

Ölen jag recenserar är även samma öl som fanns på Mikkeller & Friends ettårsjubileum för ett par veckor sedan, ihop med många andra öl från flera av Sveriges mest framstående bryggerier. Av att döma på recensionerna på Ratebeer så verkar nördarna vara fullt nöjda, och så är även jag. För er som vill prova ölen så kommer den vara med på En Öl & Whiskeymässa i Göteborg, och jag gissar att den kommer dyka upp lite varstans i landet utöver det! 

Nåväl, det handlar som sagt om en DIPA, humlad med Amarillo, Citra och Cascade som klockar in på nätta 7,6%. Den är bryggd hos Höganäs men går under labeln High Nose Brew, som är Höganäs experimentella del. Tyvärr blir min bild lite trist men flaskan jag fick hade ingen etikett. Men ni får ju se ölen iallafall!


Ölen är grumlig och orange-ish, skummet är vitt och lämnar trevliga lacings på glaset. 

I näsan hittar vi direkt klassisk grapefrukt, persika, kåda och lite mer exotisk frukt som mango och papaya. Den doftar färskt och riktigt gott. Det fina är att den senaste batchen buteljerades faktiskt igår så att ni som provar den på mässan kommer få ungefär samma intryck som jag fick.

Smaken följer doften, mycket grapefrukt och annat exotiskt som papaya, passionsfrukt och mango. En härlig bitterhet som inte tar över för mycket, snygg balans och med en förhållandevis låg kolsyra vilket gör ölen ganska lättdrucken. Ganska kort efterbeska. 

Allt som allt en riktigt schysst DIPA, inget världsomvälvande men väldigt stabilt. Att den nästan ligger på 8% märks inte av överhuvudtaget och om den skulla ta sig ut på flaska till allmänheten så kommer jag dricka många av denna till sommaren.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd