En sista promenad i Denver innan hemfärd

Sista dagen har kommit, dags att åka hem! Flyget hem skulle inte lyfta förrän vid 19-tiden så vi hade några timmar att slå ihjäl under dagen innan vi det var dags att ta sig till flygplatsen. Vi började med att promenera bort till East Colfax Avenue där det ligger mängder av caféer, butiker och annat som man kan spendera en massa tid i.



Frukost intogs på Cheba Hut Toasted Subs som hade ett tydligt tema i form av cannabis och allt som hör till. Det var över lag ett rätt schysst ställe med trevlig personal och mackorna vi käkade var goda så vi var nöjda. 



Vi gick vidare för att leta upp ett postkontor att skicka hem våra vykort från, man kan ju inte lägga dom i vilken brevlåda som helst har vi fått lära oss. Postkontoren ligger ofta lite konstigt till dessutom, dom är inte helt lätta att hitta. Efter en stund fann vi ett och fick det avklarat iallafall. Vi fortsatte en bit längst med Colfax och kikade in på 303 Boards, en grym skateboardbutik med massor av snygga kläder. Det som är extra trevligt att handla den här typen av kläder i USA är att allt är inte så förbannat slimmat som i Europa. Amerikanerna är ju helt enkelt lite fetare så kläderna är lite större. I like it. 

Killarna i butiken föreslog att vi skulle gå förbi Voodoo Doughnut som ligger ett stenkast därifrån om vi inte gjort det redan. Det hade vi inte, men vi såg hur orimligt hypat Voodoo Doughnut var i Portland när vi var där för några år sedan med långa köer utanför så vi tänkte att det var lika bra att prova här när det inte var lika mycket folk. 

Och ja, det var ju några jäkligt goda munkar. Vet inte om det är värt att vänta jättelänge i kö men jag är väl ingen munkkonnossör heller antar jag. Vi började röra oss tillbaka mot huset med ett stopp på Argonaut Liqour för att köpa med lite rolig öl och whiskey hem. Helt sanslöst sortiment på den butiken, både när det gäller öl, sprit och vin. 

Efter shoppingen gick vi inom Marczyks Fine Foods och köpte med oss några mackor till huset att luncha på ihop med ölen vi inte kände för att ta med hem. Marczyk besökte jag under min tidigare vistelse i Denver också och blev redan då lite kär i denna lilla delin. Allt ser så himla fint och fräscht ut, jag vill bara äta och äta och äta. Riktigt goda mackor gör dom dessutom.




Resten av eftermiddagen spenderade vi på verandan och framför TVn tills det var dags att beställa den Uber XL som skulle ta oss till flygplatsen. Jättetrevlig gammal dam som körde oss ut, hon fick gott om dricks. Väl framme på flygplatsen checkade vi in och tog oss till den delen där vårt plan skulle lyfta för att då bli informerade att det kommer bli försenat. OK tänkte vi och letade upp närmsta bryggeri och satte oss där, DIA har ju en som tidigare nämnt en hel drös tap rooms från lokala bryggerier.




Valet föll på New Belgium Hub där vi satt en rätt bra stund och hinkade färsk Ranger och krängde nachos. Klockan tickade och till slut var det dags att boarda. Problemet nu var att när vi väl var boardade och klara drog det in ett jäkla oväder så vi blev stående ytterligare ett par timmar, sittandes på planet denna gången.. Man tycker redan att flygresan över Atlanten är seg nog, lägger man då till några timmar där man inte rör sig alls blir det nästan panikartat tråkigt. 

Jag minns inte exakt många timmar vi satt där men till slut fick vi lyfta och var då tvungna att ta oss igenom den värsta turbulensen jag någonsin upplevt. Jag är inte flygrädd men detta var direkt skräckinjagande. Det varade väl en halvtimme eller så tills vi var förbi bergen men usch, det var jobbigt. På grund av förseningen missade vi så klart vårt byte i London men United löste så vi blev bokade på nästa flyg till Köpenhamn och kunde komma hem ganska smärtfritt från London. 

Stimmigt slut på en helt fantastisk resa. Detta var utan tvekan en av de absolut häftigaste regionerna jag besökt i USA, naturen är obeskrivlig i dessa delarna av landet, folk är som alltid jättetrevliga och ölkulturen är i allra högsta grad levande överallt från de största städerna till de minsta byarna. Jag rekommenderar alla som vill ha en upplevelse för livet att åka hit. Vi kommer definitivt åka tillbaka i framtiden. Nu har jag ytterligare en tur till att skriva om innan det är dags för nästa, så vi hörs snart igen!

Kommentarer

Gyllenbock sa…
Som vanligt har det varit skoj att läsa dina reserapporter, många schyssta ölställen för att inte tala om naturupplevelser. Har aldrig varit i Denver med omnejd, det lockar rejält att åka dit kan jag lova. Vid svårare turbulens brukar jag alltid blunda och lyssna på musik. Den värsta turbulensen som jag upplevt var med Lufthansa för många år sedan, de sista 2-3 timmarna till Hong Kong gungade riktigt rejält. Väl framme hade en tyfon precis passerat så det var minst sagt fart på luften.
Kristopher sa…
Definitivt många schyssta ölställen, framförallt i Arizona och Colorado, men naturupplevelserna är på vissa håll utomjordliga. Troligen den mest natursköna regionen jag någonsin besökt. Kan varmt rekommendera Denver, vi kommer absolut att åka tillbaka mer än en gång i framtiden.
Fy sjutton för turbulens! Jag brukar tycka det är otäckt men klara mig rätt bra, men denna gången var hemsk. Men vad gör man inte för att få flyga?

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd