CBC-helgen, mycket öl blev det..


Nu har det gått lite mer än en vecka sedan en av Europas största ölhändelser drabbade den danska huvudstaden. Copenhagen Beer Celebration, Mikkellers nördfestival som för  tredje gången utspelade sig på Sparta Hallen i Köpenhamn. Vad var bäst? Vad var sämst? Vad hände överhuvudtaget under förra helgen? Jag ska se om jag kan reda ut lite av det åtminstonde.

Jag åkte över redan på fredagen, dock inte för att gå på festivalen men för att dricka öl och ha det gött liksom. Så efter ett stopp för öl och käk på Hamnmästarens födelsedagskalas landade jag sedan i Köpenhamn vid 18-tiden. Jag traskade en sväng ner till Juuls Vinhus och handlade lite bourbon innan jag begav mig upp till Mikkeller Bar på Viktoriagade för en öl och att invänta resten av gänget. 

En halvtimme senare fick jag sms att jag skulle bege mig till hotellet där Manker, M2, Balder och Fredrik Ölhunden väntade. Vi satte oss på hotellrummet och klämde några öl och käkade lökkorv, innan det var dags att dra ner på stan en sväng till. 


Först gick vi till Viktoriagade men där var så mycket folk att man knappt kunde andas. Istället vinglade vi ner till Fermentoren där det också var mycket folk, men med deras enorma uteservering var det inga problem att hitta någonstans att sitta. Här någonstans börjar det bli lite dimmigt, men jag vet att jag satt och flabbade med Tom/Fajanen en stund, och även att Galatea-Stefan med följe kom och slog sig ned hos oss. Johan från Beer & Beyond och hans följeslagare Robert som bland annat skrivit för c/o Hops kom också och snackade lite. Det var en blöt, men bra kväll, och lagom till midnatt var vi tillbaka på hotellet för lite välbehövlig sömn.

På lördagen vaknar vi väldigt tidigt, jag var tydligen den enda som kunde sova i ett par timmar, resten höll jag vakna med ett härligt snarkande. Nåväl, pigga och glada (nåja) gick vi ner till ett café borta vid Köttbyn för att sen hoppa in i ett par taxibilar som tog oss ner till Spartahallen. 


Vi anlände ca 10.30 så det var bara att traska rakt in. Armband på, glas i handen och ett leende på läpparna, sen var vi igång. Det är nu det blir lite svårt att sammanfatta. Det fanns så otroligt mycket öl, och så otroligt mycket bra öl framförallt, så jag väljer att plocka russinen ur kakan direkt för att inte tråka ut er. 

Kuhnhenn Bourbon Barrel Barley Wine. Troligtvis det mest balanserade bourbonlagrade barley wine jag någonsin druckit. Ofta när (framförallt amerikanska) bryggerier lagrar öl på bourbonfat så blir det alldeles för mycket bourbon, ek och vanij och grundölen i sig glöms bort. Men inte här. Herregud. Extrema mängder fudge samsas otroligt vackert ihop med subtila och extremt väl integrerade bourbontoner som tar denna ölen till en ny och helt egen nivå. Här har många bryggerier mycket att lära.


Jester King Atrial Rubicite. Det finns hallonöl och så finns det hallonöl. Många provar sig på att göra suröl/fruktöl med hallon och många lyckas förvånansvärt bra, även om jänkarna över lag antingen brukar göra dom alldeles för söta eller med på tok för mycket syra. Det är här Jester King har hittat helt rätt. En helt fantastisk öl med magiska mängder hallon i både smak och doft. Ölen är nästan lite trögflytande, eller så är det bara jag som uppfattade det så, och är kort sagt helt magiskt. Inte för surt, inte för sött, bara helt.. Magiskt.


Brekeriet Kombucha och framförallt Barrique-varianterna. Här visar bröderna Brett att dom är något riktigt bra på spåren och jag har inte läst en enda människa som sagt något annat efter att ha provat deras öl på CBC. Sura öl som inte blir ättikssura, grym balans och över lag mycket spännande smaker. Jag vet inte ens hur jag ska fortsätta beskriva dom utan jag säga bara - hatten av. Hoppas på att få se mer inom en mycket snar framtid!

Vidare vill jag även hylla B.Nektars fantastiska förhållandevis lågalkoholhaltiga mjöd, Funky Buddha för deras French Toast framförallt, men även Nib Smuggler och Blueberry Cobbler, samtliga öl som både Prairie och Crooked Stave hade med sig, och även 7venth Sun så klart. Några av Mikkellers var grymt bra, som Cookie Shake och Spontantripleblueberry, men andra var inte lika bra som Ink & Blood exempelvis. 


En besvikelse på festen var Arizona Wilderness och deras veteöl. Jag vet, jag ska inte döma ut ett bryggeri pga enbart en öl, och deras barley wine på sista passet var riktigt grym, men den där veteölen var totalt meningslös. Om man ska ställa upp på en ölfestival där man ska ha med sig två öl per pass men bara får med ett öl per pass, då tycker jag det är lite märkligt att man inte väljer något roligare än en helt meningslös wit. Jag tycker det är helt okej att man bara har med en per pass, men då får man väl se till att den är tillräckligt bra att leva upp till sin hype som man faktiskt har efter att ha blivit utnämnt till bästa nya bryggeri 2013 på Ratebeer. Nåväl, trevliga och energiska pågar var det iallafall.

Närke var inte heller någon jättehöjdare. Jag förstår helt klart att det är kul för icke-svenskar att prova ölen som fanns på plats för deras rököl är verkligen sjukt bra, men Ragnarökvarianten på Stormaktsportern som alla väntade på.. Den var inte bra. Det var så mycket rök i den här ölen att den totalt gömde den fantastiska grundölen, vilket var riktigt trist. 

I övrigt var det bra uppstyrt tycker jag. Många monters med käk, bland annat svenska Caual Street Food som var jag hörde serverade en utomordentligt god burgare. Jag provade aldrig den men eftersom dom huserar i Malmö så tänkte jag dra in där inom en mycket snar framtid och käka lite. John's Hot Dog Deli var som vanligt löjligt gott, sen fanns det även Hallernes Smörrebröd och lite annat smått och gott. 

Toaletterna har det diskuterats friskt sedan första året, och jag föredrar nog förra årets lösning med dom portabla pissoarerna på baksidan. Jag vet att det finns folk som tyckte det var ofräscht men jag tyckte det var smidigt. Detta året var det två toalettvagnar där kön förvisso flöt på bra men som ändå alltid var lång, ungefär. Det var otroligt lockande att gå över i parken och lätta på trycket i en buske istället, något som många verkade göra.

Men i vanlig ordning är jag grymt nöjd med festivalen och jag kommer absolut att köpa biljett till nästa år också. Jag funderar rent av på att ta ledigt ett par dagar från jobbet under veckan och hänga i Köpenhamn redan från tisdagen eller onsdagen. Med tanke på att detta har blivit mer eller mindre Copenhagen Beer Week så är det nog ingen dum idé.

Efter festen begav vi oss ned till Mikkeller & Friends för mer öl naturligtvis, och mycket öl blev det. Vi satt kvar ett par timmar och hade det gött, slank upp på hotellrummet för lite mer öl där, en liten sväng på Viktoriagade och sen var det dags för mig att hoppa på tåget mot Sverige igen. En jävligt bra helg med andra ord.

Jag vill även bjuda på en bild på vår pausunderhållning i år, den var lite bättre än förra årets gröna Tuborg och billiga cava, även det också hade sin charm.. 


Cycle Brewing Pink Street, löjligt bra berliner weisse

Kommentarer

Anonym sa…
Kul att höra att det var en lyckad festival. Skall definitivt försöka ordna biljetter till nästa års upplaga :)
fajanen sa…
Riktigt bra iår igen. Kul att ses.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd